Trzecią premierą jaką będą mieli okazję zobaczyć widzowie na tegorocznym Przeglądzie „Pamiątki” zaplanowaną na 9 lipca br. będzie koncert pt. „Gintrowski w muzyce filmowej”. Po raz drugi w historii Przeglądu zaprezentowana zostanie istotna część dorobku Gintrowskiego jaką bez wątpienia była dla barda muzyka filmowa.

W koncercie przygotowanym przez znakomitego kompozytora i muzyka Hadriana Filipa Tabęckiego, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra  Kameralna Evviva Larte! pod batutą Antoniny BanaśNitkowskiej usłyszymy muzykę Gintrowskiego z filmu pt. „Trzy minuty. 21.37” który w 2010 roku wyreżyserował Maciej Ślesicki. Gościnnie wystąpi Iwona Wall ( mezzosopran).

Przemysław Gintrowski jest autorem muzyki do blisko 30 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Jako kompozytor filmowy zadebiutował w 1981 roku partyturą do – utrzymanych w formule kina moralnego niepokoju – Dziecinnych pytań Janusza Zaorskiego. Napisał muzykę także do następnego filmu Zaorskiego, słynnej Matki Królów (1982; prem. 1987), ekranizacji powieści Kazimierza Brandysa, poświęconej dramatycznym losom Łucji Król, samotnej kobiety wychowującej czterech synów, z równie dramatycznym tłem losów kraju lat 1933-1956, odciskającym swe tragiczne piętno na każdym z nich,

Poza Zaorskim kompozytor blisko współpracował z Wiesławem Saniewskim oraz Maciejem Ślesickim. Muzyka Gintrowskiego stanowi mocne atuty Nadzoru (1983), Sezonu na bażanty (1985) i Dotkniętych (1988) Saniewskiego oraz Taty (1995), Show (2003) i Trzech minut. 21:37 (2010) Ślesickiego. Był także autorem muzyki do kilku popularnych seriali, m.in. Zmiennicy (1986) Stanisława Barei,  Dorastanie (1987) Mirosława Gronowskiego czy 13 posterunek (1997-2000) Ślesickiego.

Bardzo szybko wypracował swój charakterystyczny, natychmiast rozpoznawalny styl. Tworzył muzykę niezwykle ekspresyjną, przesyconą silnymi emocjami, ale zawierającą także medytacyjne intermedia.

Dzięki temu, był niewątpliwie uznanym kompozytorem muzyki filmowej.